En we zijn vertrokken - Reisverslag uit Topusko, Kroatië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu En we zijn vertrokken - Reisverslag uit Topusko, Kroatië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

En we zijn vertrokken

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 Mei 2011 | Kroatië, Topusko

(version française en dessous du dernière jour)

Zaterdag 30/4

Vandaag start de echte CT (Croatia Trophy), wij persmensen krijgen een eigen roadbook die ons naar de press-points brengt, plaatsen waar spectaculaire plaatjes te schieten zijn. Erg confortabel voor ons om op de 1ste rij te mogen staan, en informatie van de organisatie uit 1ste hand te krijgen. Het laat ons tevens toe om Tim en Ced bijkomende tips te geven over de terreinmoeilijkheden. Maar die moeilijkheden liggen voor hen niet zo zeer bij het terrein zelf maar aan hun voertuig. Een gebroken gaskabel en een lekke band herstellen neemt tijd in beslag, en het is lang wachten op hun doortocht, in de 2de helft van de wedstrijd kennen ze echter geen pech meer en eindigen zo op een 19de plaats. Andere deelnemers zijn minder fortuinlijk, hebben grotere pech of geraken hopeloos vast te zitten, zoals die brit, die tot aan zijn dak in het water geblokkeerd geraakt. Anderen hebben de grootste moeite om een rivier over te steken zoals die met de groene buggy, die in de rivier op hun zij kantelen, waarbij de ganse inhoud van het voertuig in het water valt. Het levert fantastiche kiekjes op, en al voelen we ons soms ook een beetje ramptoeristen, dit is extreem 4x4 praktijk.

Zondag 01/05

Op zondag voorziet CT een trophy-day, een dag voor het publiek, met enkele speciale proefjes, op een beperkte oppervlakte, zodat de toeschouwers ten volle kunnen genieten. De deelnemers worden in groepjes ingedeeld, en dienen samen te vertrekken en toe te komen, het is dus noodzakelijk om mekaar te helpen. In de proeven zit zwaar klim en afdalingswerk, waarbij de lier veelvuldig noodzakelijk is. We genieten van het schouwspel, mede door onze privileges als persmensen. Tim en Ced doen het niet slecht met hun groep, maar veel tijdswinst kunnen ze niet maken vanwege het groepsprinciep.
Er is ook een 2de deel voorzien vandaag: een nachtrit, met start om 24 u.
Als wij ons als 1 van de eersten, op het perspunt posteren, hopen we op een snelle doortocht van Tim & Ced, helaas het wachten duurt lang in het kille donkere bos, en de kampvuurtjes dienen enkel om de officials te verwarmen. Meer dan vier uur zien we winchen, klauteren, slepen en vloeken van deelnemers die een 100 m lange en steile helling moeten nemen. Geen Tim & Ced te bespeuren. Als op een bepaald moment de medical (dokter van de Trophy) wordt opgeroepen voor een winch-ongeval slaat ons hart wat sneller... toch niet Ced ? Bang rijden we terug naar het kamp in putteke nacht... iedereen is al thuis, en in bed !

Maandag 2/5

Update vanmorgen: Blijkbaar heeft de Taurus een winch- en motorprobleem gehad en is moeten terugkeren na het 3de checkpoint. Maar die technische problemen hebben ze vanmorgen al aangepakt en hoogstwaarschijnlijk opgelost. De rangschikking is nu niet belangrijk meer... deelnemen is..., is dat geen olympische gedachte ?
Vanmiddag start een proef op circuit.

• 02 Mei 2011 - 11:35

Gert:

Ramptoerist spelen? Tof. Niks beters te doen? :-)
    En ik heb niemand meer om drinkbussen aan te geven.

Trouwens, die Olympische gedachte slaat nergens op. Onzin.

Tot binnenkort!

• 02 Mei 2011 - 11:51

Dirk:

Allez, dan zijn we het toch over 2 dingen eens (Olympische gedachte en wie géén kampioen mag worden) :)

• 02 Mei 2011 - 16:21

Marie-Paule:

Eh bien mes amis, quelle aventure!!! Plutôt rude le tracé!
    Cela me rappelle bien des souvenirs mais chez nous, cela fait 15 ans déjà que nous avons abandonné.
    J'ai toujours beaucoup de plaisir à voir vos photos.

Allez courage, vous vaincrez!

Veel groetjes.

• 02 Mei 2011 - 16:53

Pol:

Is dat ook al 4X4? Dat lijkt mij eerder op natuurverwoesting. Gelukkig sta je deze keer aan de uitkijkpost en moeten jullie het noodlot niet tarten. Een slimme beslissing, maar je wordt ook al wat wijzer en grijzer.

• 02 Mei 2011 - 17:17

Hilde En Co:

Deelnemen is belangrijker dan winnen en sleutelen kan leuker zijn dan rijden. Tim's en Ced's gedachte. Amuseer jullie!!!

• 02 Mei 2011 - 20:41

Laurent Panneels:

Hello, modder en waterbijters. Het lijkt vrij goed te gaan? Doe zo voort.

Tim, Ik vertrek nu dinsdag voor een weekje naar frankrijk.

Het allerbeste aan en voor iedereen.

Pa Laurent