Over en... out - Reisverslag uit Topusko, Kroatië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Over en... out - Reisverslag uit Topusko, Kroatië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Over en... out

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 Mei 2011 | Kroatië, Topusko

(version française en dessous du dernière jour)

Maandag 2/05

Na het voortijdig stopzetten van de nachtrit is the beast teruggezakt naar een 28 ste plaats, de olympische gedachte: deelnemen is belangrijker... is nu ons nieuw leidmotief (hopelijk blijven we dat met een korte ei schrijven). De reden is nog niet helemaal duidelijk: waterverlies en (olie)drukverlies zorgen voor oververhitting van de motor, met vermogenverlies als gevolg. De snelheidsrace van deze namiddag, zonder roadbook, op een kleine omloop, laat ook weinig tijdswinst toe, vooral omdat iedereen te samen vertrekt ! Het lijkt op een stock-car race, veel lawaai, modder-regen langs alle kanten, big fun voor de liefhebbers van motorgeweld. Tim en Ced zitten uiteraard in het pak, en beslissen snel om de verplichte banden-proef uit te voeren, nu er nog veel plaats in de pits. De officials vergeten echter om deze ronde mee te rekenen, zodat Tim & Ced niet de voorziene 10, maar 11 ronden moeten rijden. Dat is wat veel van het goede en ze zullen vanavond bij de wedstrijdjury hun gelijk halen, en krijgen. Ondertussen spurten ze driftig mee in die gekke bende die voor het enthousiaste publiek hun beste paarden onder hun rechtervoet steken. Nr. 80 (the beast) moet een paar keer stoppen want ze zien hun temperatuurmeters verontrustend stijgen. Halfweg gooien ze hun motorkap voor de voeten van Michel en hopen zo de afkoeling van het motorcompartiment te verbeteren. Ze halen een 12ste plaats, nadat ze op plaats 28 gestart waren.
In de adventure-reeks doen onze sympathieke landgenoten Maxweasel & co, de groene buggy die gisteren kantelde in de rivier, het goed. Zij hebben beslist om de CT na hun zwempartij van eergisteren in deze categorie verder te zetten. De competiedrang en de moeilijkheidsgraad is daar minder groot.
Vanavond gaat the beast op de operatietafel, hopelijk wordt de uiteindelijke oorzaak van die oververhitte motor gevonden, en opgelost.

Dinsdag 3/5

Weer een lange roadbook voor de boeg en de persmensen worden al vroeg de bossen in gestuurd. Een prachtige ongerepte natuur, erg drassig vanwege de talrijke ingesloten valleitjes met sterk reliëf, kortom uitstekende 4x4 mogelijkheden. Dit zijn commerciële bossen bestemd voor de houtindustrie, en die houtvesters vinden het goed dat wij hier nieuwe en extra "sporen" rijden. En bovendien ziet de overheid in dit evenement een middel om dit deel van Kroatië bekend te maken.
Onze wedstrijdrijders krijgen vandaag een gunstige 12de startplaats, ze hopen dat de technische problemen achterwege blijven. Helaas ook vandaag duiken ze weer op en halfweg de roadbook begeeft de (automatische) versnellingsbak of tussenbak. Bluedisco is echter in de buurt en wij nemen The Beast op sleeptouw, niet eenvoudig om zo'n monster door die boswegen te slepen. Op de grote weg parkeren we hem en halen de aanhangwagen op het base camp, daar wordt hij definitief op vastgesjord, OVER EN OUT, deze CT (Croatia Trophy) voor The Beast.
Ontgoocheld pakken onze wedstrijdrijders en hun technische crew in, morgenvroeg keren ze naar België terug.
Wij zullen deze CT verder verslaan, met tekst en beeld.

Woensdag 4/05

Na afscheid genomen te hebben van Tim, Ced, Sara en Michel zetten we onze journalistieke taak verder. We hebben nu nog meer aandacht van de (overblijvende) belgische deelnemers, en ook nederlanders. In de Adventure klasse staan onze LR belgen zelfs vooraan, de RR van Mark & Pascal en de Tdi van Ben (alias Maxweasel) & Manu die na het kantel-in-de-rivier avontuur naar deze klasse overstapten. De Land Rovers van Janssens(NL) doen het bvb met beperkte budgetten en vrijwel standard uitrusting. Zowel de illustere Tdi als de TD5 motoren doen het hier niet slecht tussen al dat pk-geweld en de gulzige veel-liters. Het ligt natuurlijk ook aan de bestuurder, hoelang je meekan in zo'n zware wedstrijd, en een zware voet is zelden een goede keuze, behalve voor de leveranciers van onderdelen natuurlijk. We bewonderen de rijkunst van Peter bvb, hij kent deze CT (vroeger als co-piloot) natuurlijk goed en weet als een tovenaar om te gaan met die Tdi. Het parcours van vandaag is weer niet van de poes en het laat ons toe machtige actiefoto's te schieten.
Het aantal deelnemers dat nog in de wedstrijd zit is gehalveerd, toch merkwaardig voor zo'n evenement waarvoor iedereen de beste machines inzet. De moeilijkheidsgraad is echter extreem en het is bijna onmogelijk om zonder mechanische pech een rit uit te rijden.

• 05 Mei 2011 - 08:18

Ced:

Terug thuis .........

Die olympische gedachte is niet echt mijn gedacht, but it is what it is !!

We zijn ondertussen terug thuis, deze nacht om 4h00, lag ik in mijn eigen proper bedje.

Jammer van de problemen, CT was zwaarder dan gedacht, vooral cooling was onze duivel.
    We weten wat doen, en zullen ons niet laten kennen ! It ain't over with the beast !!

@ all,
    thanks for the support !
    Zeker Michel, Sara, Marie-Jo en Jos, jullie waren een grote hulp.
    Aan al de rest, bedankt voor de bestelling.

@ Tim, mijn driver, ge hebt dat goed gedaan manneke, ge moogt alleen niet bang zijn om uw voetekes nat te maken !:-)))
    STAMPEN MOETTE GIJ DOEN !!

Groensels,
    Ced

• 05 Mei 2011 - 13:39

Sara:

Er was eentje heel blij dat we terug thuis waren. Vannacht om 01.00h werden we besprongen en bijna dood geknuffeld door onze Chouffe. De bestelwagen is reeds uitgeladen en de was hangt weer proper op de draad, na dagen modder en koude nachten weet je hoe gelukkig je bent om gewoon de douche in te stappen en te merken dat er WARM water uit de kraan loopt :-)

Kroatië was heel leuk en wij kijken al uit naar een vervolg in 2012.

@ Ced, als we volgend jaar terug gaan, zullen we iets eerder onze lijstjes samenleggen om de organisatie iets vlotter te laten lopen.

@ Tim, hou de moed er in hé! Ik hoop dat je dit jaar nog een paar keer de Challenge gaat meerijden met "the beast" want Michel kijkt er enorm naar uit hoor. Ik zal aan de finish staan met een drankje en een koekske ;-)

• 05 Mei 2011 - 16:56

Louis:

Waw, coole plaatjes! Die press photographer is echt wel goed. Ik durf amper doorklikken op die beelden, uit schrik dat de blubber van mijn scherm gaat lekken. Op dat knopje van je Sony drukken kost geen energie, maar zo'n reeks schieten, midden in de spetterende actie, is bijna zo slopend als het rijden zelf (weet ik zo'n beetje uit ervaring). Trouwens, zelf hou ik meer van de beelden dan van the real thing.

• 05 Mei 2011 - 19:58

Hilde:

Ik volg de gedachte van meneer Louis. Tussen de lijnen te lezen: je moet een beetje zo... zijn!
    Enfin, mijne congé zit er vroegtijdig op :-) Volgend jaar beter ????

• 05 Mei 2011 - 23:22

Jean Van Ingrid:

ziet er niet normaal uit, maar wel erg spectaculair
    die blue disco doet het precies nog het best van al?! de enige wagen die af en toe gewassen wordt met helder water, zo te zien?

leuke verslaggeving, moet ook gezegd worden
    ps ondertussen hebben we Osama doodgeschoten, maar nog geen regering gevormd