Afrika, hier zijn we (weer) - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Afrika, hier zijn we (weer) - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Afrika, hier zijn we (weer)

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

30 December 2013 | Marokko, Mohammedia

Weer op Afrikaanse bodem - Les Pieds sur terre Africain, 29/12/2013

Vandaag steken we de straat van Gibraltar over (Algerciras - Tanger). Behalve de vertraging van de boot zelf van 1u verloopt de administratie aan boord en in de haven van Tanger vlot, en 3 u later rijden we de camper voor het eerst in zijn jonge bestaan het Afrikaanse continent op. Via de vernieuwde autoweg naar Rabat rijden we naar onze campingplaats in Moulay Bousselham, die we tegen valavond bereiken. Onderweg zien we behalve vernieuwde wegeninfrastuctuur niet veel nieuws. De plaatselijke landbouwers kweken in deze streek nog steeds groenten, de primeurs die wij straks in onze winkels vinden. Op dit moment worden aardbeien en frambozen aangeboden, maar ons avondmaal is reeds voorzien door de organisatie in het plaatselijk restaurant. Het wordt onze 1ste Tajine van deze reis (met kip, lam en veel groenten), er zullen er nog volgen.

Aujourd'hui on prends le bateau (Algeciras-Tanger). Les formalitées police et douane passent bien, et 3h après le départ on mettent pieds sur terre africain. Les autoroutes son bien amenager, les gens marrocain sont toujours en train de bien travailler sur leurs champs. Içi ils cultives les primeurs qu'on trouve dans quelque semaines dans notre magazins. Pour le moment ce sont les fraises et les framboises, offré à coté de la rue. Mais on a pas besoin, les organisateurs nous offrent le diner. Le Tajine est super bon.

Mohammedia, 30/12/2013, de primeurs

We rijden nu door de echte groententuin van Marokko (Kenitra), die ook bij ons gretig afzet vindt. De worteltjes, aardappelen, uien liggen te pronken aan de kant. Nieuwe aanplantingen worden aangelegd. We kunnen dan ook niet nalaten om daarvan te genieten in die heerlijke tagines, vandaag wordt het eentje met kip. Het milde klimaat zorgt voor mooie planten, die we bewonderen in de exotische tuinen van Sidi-Bouknadel. Het is al donker als we op zoek gaan naar de camping van vandaag: Ocean Blue, aan de atlantische kust, in Mohammedia.

On passe par les cultures légumes les plus riche du Maroc (Kenitra). Biensûr on profite de tout ça au déjeuner (Tagine poulet). Les jardins exotique de Sidi-Bouknadel son beaux, même en hiver. Le soir on se poste au camping Océan blue.

• 30 December 2013 - 21:27

Joelle En Hamid:

Dag Jos en Joske
    Leuk verhaal en zo herkenbaar:)
    groetjes en nog veel reisgenot
    Hamid en Joelle

• 31 December 2013 - 06:08

Charels Marcella:

Mooi eindejaar en gezond en gelukkig 2014. Veilige reis verder en tot later.
    Marcella en Willy

• 31 December 2013 - 07:44

Fabrizio:

Geniet van die zonnige reis en de gezellige sfeer.
    Groetjes uit de oude continent.
    Fabrizio

• 31 December 2013 - 20:00

Mustafa:

Amai, ziet er allemaal goed uit, zeker de groenten leken zeeeer vers.
    Geniet ervan zou ik zeggen , hier is het niet echt koud maar grijsjes, regen... comme toujours

Nog juist op tijd... een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst!!!

Mustafa

• 01 Januari 2014 - 15:40

Kris:

Gelukkig Nieuwjaar.
    Geniet van jullie reis. Ik geniet een beetje mee door te kijken naar de foto's en het lezen van jullie verslag.

Groetjes,

kris