Eindejaar, Oualidia, 2/01/2014 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Eindejaar, Oualidia, 2/01/2014 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Eindejaar, Oualidia, 2/01/2014

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 Januari 2014 | Marokko, Oualidia

31/12/2013
Vandaag rijden we verder zuidwaarts, via Casablanca. Daar is een bezoek aan de moskee Hassan II een must, en dat doen we ook. Dit immense bouwwerk overtreft alle andere religieuse realisaties, niet alleen wat dimensies betreft; op een vloeroppervlak van 7 hectaren (2 binnen en 5 buiten) waarvan elke vierkante meter met marmer of graniet is bedekt, kunnen 25000 moslims bidden, de gebedszaal is 200 m lang en 100 m breed, de minaret is 200 m hoog, en de indrukwekkende deuren zijn uit titanium gemaakt. De kostprijs (2 miljard dollar) is menig gelovige een doorn in het oog in dit land waar er nog steeds armoede is. In El Jadida bezoeken we de Portugese site, met het versterkte stadsdeel van Mazagran. In Oualidia parkeren we op de standplaats voor campers, en we zijn daar niet alleen, 2 andere campergroepen (60 campers) zijn daar door dezelfde organisator samengebracht om eindejaar te vieren in het bekende restaurant l'Araignée Gourmande. De schotels zeevruchten volgen elkaar op, en later op de avond wordt voor aangepaste muziek gezorgd. Om 11u plaatselijke tijd stromen de nieuwjaarswensen uit europa binnen (tijdsverschil).

AAN ALLE LEZERS VAN DEZE SITE: ONZE BESTE NIEUWJAARSWENSEN !

2/01/2014
Op nieuwjaarsdag, en de dag daarna is een rustpauze voorzien, we blijven ter plaatse. We krijgen een nieuwjaarsdrink aangeboden en kuieren wat rond langs het strand. Het is overdag heerlijk warm (rond 20°C), de nachten zijn wel fris maar daar voelen we in de camper niks van...integendeel !?

31/12/2013
La visite au Mosquée Hassan II est impressionante. C'est le 2eme site religieuse au monde. 7 hectares (2 interieure, 5 exterieure) dont le carrelage est entierement marbrisée, la salle des prières est de 200 m à 100 m, le minarette a une hauteur de 200 m, toutes les portes sont d'une matière titan. Ce 2 miljard de US dollar est exeburante dans cette pays assez pauvre. La suite du parcour nous ammène jusqu'à El Jadida et son cité Portugaise avec ville fortifié de Mazagran. Nous longeons la mer pour faire le bivouac du soirée fin d'année a Oualidia au restaurant l'Araignée Gourmande. Les plats fruits de mer suive l'un à l'autre, ensuite qu de la musique. Par le décallage horraire, c'est à 11h q'on repronds les voeux anuelle de l'europe:

MEILLEURS VOEUX POUR NOS SUPPORTERS !

2/01/2014
Les 2 jours du nouvelle an on ce repose au bord de la mer.

• 02 Januari 2014 - 19:36

Paul:

Jos, MarieJo en Tzar,

Daniella en Paul wensen u en uw (verre) familie voor 2014 een massa goede bubbels, zowel financiële, gezonde, lekkere, liefde, ontspannende als sportieve, en een behouden terugkeer, natuurlijk.

• 03 Januari 2014 - 00:33

Joelle En Hamid:

Dag Jos en Joske
    We zijn blij dat jullie het naar jullie zin hebben en kijken al weer uit naar een volgend verhaal.
    Onze allerbeste wensen voor jullie beiden en dan er nog vele reizen mogen volgen.
    Dikke kus
    Hamid en Joëlle