Marrakech, 4/01/2014 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Marrakech, 4/01/2014 - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Marrakech, 4/01/2014

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 Januari 2014 | Marokko, Marrakesh

Vanomobilisten in Marrakech, 3/01/2014

In het gezellig Restaurant l'Hippocamp (Oualidia) waar we gisterenavond lekker gingen eten, hebben we een naam bedacht voor die campers van "klein formaat" zoals de onze. De meerderheid van de medereizigers reist immers met een grote mobilhome (>7m), zelfs een bus-model (9 ton !) is er bij, zij worden les campingcaristen genoemd. Het is niet verwonderlijk dat zij enigzins neerkijken op die kleintjes. Maar wij laten het niet aan ons hart komen en lachen in onze vuist als tegen- of zijwind hen belet om snelheid te maken, of als ze door de enge Marrokaanse straatjes zwoegend en zwetend hun duur speelgoed sturen. Wij, met onze omgebouwde bestelwagens (fourgeons), zouden ons de fourgeonisten kunnen noemen, maar dat klinkt niet goed, en ook niet vlaams, vandaar onze beslissing om onszelf "de Vanomobilisten" te noemen naar de leverancier van onze Knaus, en dat zal Gudrun niet erg vinden. Als enige (petit) belgen in deze groep van 20 campers vallen we zo toch ook een beetje op.
Vandaag verlieten we effe de mistige kust om naar Marrakech te rijden We volgen de kust tot Safi waar we de pottenbakkerswijk bezoeken en van daaruit 1st langs vruchtbare graanvlakten, later langs stenige olijfvelden. De temperatuur was weer aangenaam warm (20°C) en menig voorhoofd begint al aardig te blinken.

Les Vanomobilistes à Marrakech, 3/01/2014
Au restaurant l'Hippocamp on mange bien, içi à Oualidia). En parlant nous avons chercher d'après un nom pour les petits belges,et les autres proprietères d'un fourgeon, car les "seigneurs" d'un mobilhome de plus de 7 m, parfois des autobus de 9 ton, se s'appelle campingcaristes. On a décider de prendre le mot vanomobilistes (d'après le fournisseur de notre Knaus). Et on ne regrette pas de conduiser cette fourgeon, parce-que ça passe (presque) par tout, là ou les grands frêres ont des problèmes de passer, nous on passe... les (petits) belges.
La route côtière est nuageux, on visite Safi , centre pôtière, et reprend la route vers Marrakech (camping Ferdaous). Les temperatures se situe autour le 20°C l'après-midi

Marrakech, 4/01/2014
Onze "rustdag" in Marrakech begint met een bezoek aan het olijfbos "Menara", met in het midden een groot waterbekken, het verhaal wil dat dit de uitverkoren stoeiplaats was van de sultan, die - als men de legende mag geloven - zijn liefde van 1 nacht de dag er na in de vijver liet verdrinken. Feit is dat Marrakech slechts leefbaar is met een irrigatie-systeem en dat dit ook het doel was van dit bekken. Een bezoek aan het paleis van de Bahia mocht evenmin ontbreken. En het vertrouwde shoppen in de soeks leverde weer wat nuttigs op. In een kruidenwinkel krijgen we uitgebreide informatie over hun produkten. Het blijft altijd een belevenis om in de wirwar van steegjes van amper een paar m breed je weg te zoeken tussen fietsen, bromfietsen, ezelskarren, zelfs auto's. Uiteraard mag de lunch in hart van de medina niet ontbreken. En het Jema el fna plein blijft een open-lucht theater van eet- en drankstandjes, slangenbezweerders, en andere pientere commercanten.

Le jour de repos à Marrakech, on visite le bois d'olives (Menara). Le shopping obligatoire au soeks nous profitons pour chercher les souvenirs. On visite les herboristes (plantes médicinaux), le Palais Bahia et la plaçe Jema el fna.

• 05 Januari 2014 - 09:03

Marc:

Tziet er daar preecies dik ok uit !

• 05 Januari 2014 - 17:53

Ann & Stijn-Quattro:

Hoi Marie-Josée & Jos,

wij volgen vanachter onze pc (een tikje jaloers)
    jullie belevenissen.
    Fijn dat ge dit moogt beleven.Geniet ervan!
    Een goede gezondheid en veel fijne dagen
    in 2014 ,vrij van kopzorgen
    Tot gauw !
    stijn

p.s. Quattro wordt ouder en heeft meer last
    van z'n knoken maar heeft nog steeds een
    fijn hondenleven bij ons

• 05 Januari 2014 - 23:19

Agnes En Eddy:

De kleine Belgen? Cesar wist reeds dat de Belgen de dappersten onder de Galliërs waren!

• 06 Januari 2014 - 17:40

Sandra En Fabienne:

Dag Marie-Josée en Jos

Danny heeft mij op het werk verteld van jullie reis en heeft de website bezorgd met de reisverhalen.
    Vanaf nu volgen Fabienne en ik jullie verhaal mee. Tof dat jullie die uitdaging aangaan met de camper. Wij hopen dat later ook te kunnen doen met 'ons Julleke' ( zo hebben we onze camper genoemd) als we wat minder moeten werken of niet meer moeten werken.
    Dan kunnen we voor langer weg. Maak er een fijne avontuulijke reis van. Zijn jullie alleen weg of met vrienden? Groetjes van ons 2!