Taliouine, 9/01/2014 - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Taliouine, 9/01/2014 - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Taliouine, 9/01/2014

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Januari 2014 | Marokko, Taliouine

Taliouine, 9/01/2014

De hitte van gisteren laat zijn sporen na... onder de vorm van een zandstorm, die tegen de(gister) avond komt opzetten en gans de nacht onze Vanomobiel over en weer schudt, ocharme onze grotere broers die 1m hoger en 3m langer zijn. In de haven van Casa(blanca) is er ook veel schade aan boten en hotels(terassen). Bij het ochtendgloren kleurt de hemel nog steeds grijs (van het stof), vergezichten mag je vergeten, en het blijft waaien, maar het blijft zomers warm. De weg naar Agadir is versperd door steenafval en we (moeten) maken een omweg via "Le Vallée du Paradis" (weg naar Timmouser) een enig mooie bergweg. Onze Van heeft met zo'n weggetjes geen problemen, de anderen daarentegen...(we vallen in herhaling zeker). We rijden vandaag weer het binnenland in, naar Taliouine, langs grote ommuurde sinaasappelvelden, die nog effe op rijping wachten in de Marrokaanse zon. Onderweg bezoeken we Tarroudant, ook wel klein Marrakech genoemd, omwille van zijn oude omwallingen, deze keer niet te voet, maar met de (paarden)koets, weer een nieuwe belevenis voor Tzar, die het best leuk vindt. Taliouine ligt in een adembenemend mooi landschap, een van de mooiste geologische plooiingen van Marokko op een hoogte van 1080m. Uit dit dorp en omgeving komt alle safraan van het land. We kopen we in de cooperatief enkele grammen van dit kostbaar goedje. De voorbije 14 maanden is er immers geen druppel regen gevallen en dat doet de marktprijs van deze meeldraden van de krokusbloem uiteraard stijgen. Maar Meet mag gerust zijn; haar portie is mee. Hier ligt ook onze camping voor vanavond: camping Toubkal, inderdaad ten zuiden van de Anti-Atlas, waar we ooit met bluedisco op avontuur waren (zie Cap'Dakar).
En hier hebben we een goeie 3G-verbinding met Maroc Telekom, de foto's vliegen zo dadelijk mee door de lucht, en ook die van beide voorgaande verhalen werden toegevoegd, kijk maar !

La chaleur du journée précédente à des résultats assez vigilante: la tempête du nuit(passé) faites balancer notre Van(omobile), nos frêres plus grands (de 1m en hauteur et 3m en longuer) souffrent(plus). La route vers Agadir est bloqué (obstacles rocheuses) et nous suivons une alternative par le "Route du Paradis" (Vallée vers Timmouser), une route montageux super-beaux. Les 130 ch du Vanomobile mange les kms facillement. On visite Tarroudant en calêche, une nouvelle experience pour Tzar, il s'amuse. Taliouine est la centre marrocaine du safran, mais le sechesse (pas de plui pendant 14 moins) augmente les prix. Içi ce trouve notre camping (Toubkal), tout près du anti-atlas, ou on étaient avec notre bluedisco (voir Cap'Dakar).
Le reseaux 3G de Maroc Telekom est bien içi, les photo's seront là dans quelques minutes, ainci que les photo's des 2 parts précédente, vient regarder !

• 09 Januari 2014 - 21:56

Joelle En Hamid:

Beste alletweekes

wat achterstand opgelopen om jullie reisverslag bij te houden ... want ja wij zitten hier terug in de harde realiteit
    geniet zeker nog van jullie terugtocht en laat ons hopen hé Joske dat Jos eenmaal geproefd nu ook de smaak te pakken heeft :)
    dank om jullie steeds mooie verslagen met niet alleen zon maar ook innerlijke warmte en levensgenot
    groetjes
    Joelle en Hamid

• 09 Januari 2014 - 23:23

Agnes En Eddy:

Hallo daar,jullie hebben al een zomer te pakken. Tzar heeft ,zo te zien ,het erg naar zijn zin,net als jullie! Terug komen zene! Groetjes

• 10 Januari 2014 - 09:22

Jos MEERSMANS:

Jandorie, het regent hier..., soms ook ! Na een droge periode van 14 maanden vallen er enkele druppels hemelwater uit de lucht, hopelijk wordt het stof nu geblust, want het blijft waaien, bijna belgisch herfstweer!
    Maar de boeren zullen tevreden zijn ! Hier in de Anti-Atlas zijn grote temperatuurverschillen wel normaal, en we hebben de lange broek weer aan. Straks rijden we tot Aït-Benhadou,waar we 11 maanden geleden nog waren (Z.A.Team).