Sneeuw in de Atlas - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Sneeuw in de Atlas - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Sneeuw in de Atlas

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Januari 2014 | Marokko, Aït Ben Haddou

Aït Ben Hadou, 10/01/2014, sneeuw in de Atlas

Die winterbanden, die we op het nippertje toch monteerden, komen van pas. De regen van vanmorgen veranderd al gauw in sneeuw als we door de Anti-Atlas rijden (1800m). Een wit tapijt bedekt de bergflanken, de toppen van de Atlas hebben een witte hoed op. Ons reisdoel vandaag is Ksar Aït Benhaddou , een versterkt dorp op een heuveltop uit de 12de eeuw, met een wirwar van straatjes en overdekte passages, de meeste huizen zijn vervallen en de inwoners vonden een onderkomen in het nieuwe dorp. Het is vooral bekend als decor voor diverse historische filmen; Gladiator, Sodome et Gomora, Laurence of Arabia, Asterix et Obelix... Als we er aankomen blijft het steeds regenen, en vermits we hier in februari 2013 al met het Z.A.Team op bezoek waren, verkiezen wij een bezoek aan Ouarzazate. Onze camping van vanavond (Escale Tissa in Aït Benhaddou) is al gauw met moddersporen doorkerfd als de 4 en 5-tonners zich rangeren. Ons Vanomobiel(tje), met modder-gazelle Marie-Jo achter het stuur voelt zich in haar sas en maneuvreert zich behendig op een staanplaats, vanavond blijven we gezellig binnen !

Juste avant de partir,on a changer les pneus d'été pour des pneus d'hiver, et c'est bien choisis. La plui de cette nuit ce transforme en neige dès q'on monte le Anti-Atlas (18OOm). Le ksar Aït Benhaddou ou on arrive, est connue pour plusiers films (Gladiator, Sodome et Gomora, Laurence of Arabia, Asterix et Obelix...). Le camping du soir est bien boueuse, mais ça c'est aucun problème pour la pilote du Vanomobile: Marie-Jo, bien connue dans le monde 4x4 (Malgré Tout).