Raid Land World Special Libye - Reisverslag uit Bertem, België van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Raid Land World Special Libye - Reisverslag uit Bertem, België van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Raid Land World Special Libye

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

16 Februari 2007 | België, Bertem

Bluedisco rijdt weldra weer rond met z’n witte hoed op. Inderdaad de daktent staat klaar en de voorbereidingen voor onze volgende africa-reis zijn volop bezig.
Deze keer wordt het de “Raid Land World en Libye”, een reisbestemming die allicht bij velen de wenkbrauwen doet fronsen, inderdaad Libië geraak je niet zomaar binnen. Om een visum te verkrijgen moet je een uitnodiging kunnen voorleggen, bovendien wordt je verplicht om een plaatselijke Touareg als begeleider te dulden. Onze vertrouwde (franse) organisator Jean-Claude (nro-aventure) regelt dat allemaal netjes voor ons, wij moeten er alleen voor zorgen om binnen een paar weken tijdig in de haven van het Italiaanse Genua te zijn voor de oversteek van de Middelandse Zee, naar Tunesië. Nog een dag later staan we aan de Libische grens, waar ons een nieuw zand-avontuur wacht. De ondertitel van deze raid luidt immers:
A la découverte du plus beau désert de notre planète...
We beperken ons tot het westelijk deel van Libië, het oostelijk deel is immers bezaaid met oliewinningen, en daar blijf je beter weg. Het parcours loopt grotendeels over de pistes van de Raid des Oasis, mooie oases en uit het zand oprijzende steenformaties zullen de eentonigheid van de Sahara doorbreken.
De uitrusting van vorig jaar (Raid Cap’Dakar) zal weer van pas komen, al voegen we er 1 nieuwigheid aan toe; een magisch schakelaartje zal Bluedisco’s overijverige TCS (automatische tractiecontrole) kunnen uitschakelen. Dat moet ons helpen om de meest zanderige stroken (met los zand) beter door te komen, zonder dat de boordcomputer ABS activeert en het motorvermogen wegvreet, bedankt Paul(4WD) voor de inventiviteit.
Andere electronica mag wel meedoen; 2 GPS-en, de ouwe trouwe Garmin van Tim, en onze moderne PDA, met niet altijd even trouwe Windows Mobile O.S. maar met nieuwe navigatiesoftware GPS-tuner (ja, een legale versie, Ozi was een demoversie, vandaar zijn kuren misschien ?)

Voila, nu weet je dat je de mailbox moet in het oog houden zodat je kan zien waar we zijn ( http://bluedisco.waarbenjij.nu/ ), en ons reisverslag volgen.

• 17 Februari 2007 - 08:19

GVKNT:

Waar jullie de goesting halen om in Libië in het zand gaan rond te rijden is me een raadsel. Amuseer jullie. Ik vertrek morgen naar het iets minder verre, minder warme, minder zonnige Valencia. Tot binnenkort, goeie reis!

• 18 Februari 2007 - 03:59

Joris:

Bij mij is dat ook een raadsel! Maar ik weet waar de feestjes gaan doorgaan!!

• 18 Februari 2007 - 04:00

Joris:

Trouwens veel plezier

• 18 Februari 2007 - 15:40

Annemie:

amuseer jullie daar in het zand, wij houden de boel wel recht tijdens je afwezigheid.Succes en een goeie reis

• 25 Februari 2007 - 16:40

Dianne:

Je moet het er van pakken, laat de zorgen maar efkes thuis. Ik wens jullie een fijne reis!!!!

• 25 Februari 2007 - 16:43

Dianne:

Ik verwacht wel nieuws en foto's. Wanneer is het vertrek gepland?

• 28 Februari 2007 - 09:53

Ria:

Prettige reis en behouden thuiskomst!
    En als je op geografie/geologie werkt moet je willen nillens van zand houden.
    VEEL PLEZIER ginder en wees voorzichtig!
    So long!