12 maart 2007 Awbari - Reisverslag uit Awbārī, Libië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu 12 maart 2007 Awbari - Reisverslag uit Awbārī, Libië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

12 maart 2007 Awbari

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 Maart 2007 | Libië, Awbārī

Onze campimg ligt vlakbij de hoge duinen van Idhan Awbari. Voor ons vertrek wordt de bandendruk al verlaagd, want we rijden onmiddellijk deze duinen in. Sommige doorgangen zijn heel moeilijk, het wordt een dag van zandploeteren. Iedereen krijgt zijn deel, niet alleen bluedisco komt regelmatig vast te zitten, maar ook de defenders, de werkbeesten van Land Rover, moeten regelmatig uitgegraven en geduwd worden. Co-piloot zijn is nu geen pretje, want hij moet uit de wagen om te schuppen en/of te duwen. En als de helling echt te stijl wordt stapt ondergetekende zelfs uit, die kleine honderd kg helpt soms de zware taak van bluedisco te verlichten. Mijn zandkilometers zijn meteen een goede fysieke training, gelukkig is de temperatuur aangenaam en niet hoger dan 25 graden. De opoffering loont want in deze duinenwoestijn komen we langs enkele mooie oases met elk hun eigen meer: Lac Mandara, Lac Oum El Ma, Lac Gabroun, Lac Mafou en Lac Tademka. Arno profiteert ervan om pootje te baden, de sukkel moet zich vandaag heel de dag schrap zetten in deze roetsjbaan.
De bivaklocatie van vandaag is dus ook weer een plaatsje tussen de duinen.
Zo'n bivak is altijd aangenaam; de sfeer in de groep is uitstekend en elke avond begint steevast met een aperitief. Ook voor het avondeten dat iedereen voor zich klaar maakt zetten we de tafeltjes bij elkaar rond een kampvuur. Vandaag bakken onze gidsen brood in het hete zand dat opgewarmd wordt door de smeulende kolen, lekker !