Mauretanië 5 - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Mauretanië 5 - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Mauretanië 5

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

26 Januari 2006 | Mauritanië, Nouâdhibou

Woensdag, 25/01/2006
Noakchott- Nouadhibou

De laatste roadbook is er een zonder gps-punten want we rijden langs een grote baan naar de grensstad Nouadhibou, 450 km lang, zand links, zand rechts, altijd rechtdoor, soms slingerend tussen de duingordels. We kruisen amper tegenliggers en moeten alleen uitwijken voor "wandelende duintjes" die soms meer dan een halve rijweg innemen, en machinaal dienen opgeruimd te worden. Mauretanië is, buiten de riviervalleien één grote zandvlakte en in deze zandbak duiken fata morgana's op,vooral rond het middaguur, dan is zonnestand en lichtbreking optimaal.
Het maakt de lange rit minder eentonig, wel amusant. Ook weer veel autobanden en wrakken langs de weg. Het wagenpark is hier immers niet vergelijkbaar met het onze, auto's die bij ons al 10 jaar niet meer rijden zijn hier courant, er ontbreekt hier en daar wel een onderdeel, het produceert een stinkende rookwolk, is steeds overladen met mens, dier en huisraad, maar het rijdt !!!
Dit is onze laatste avond samen, we bekijken elkaars foto's bij een afscheidsdrink.

Donderdag, 26/1/2006
Nouadhibou - Boujdour

Na het ontbijt en het uitdelen van de trofeën nemen we afscheid van de Cap'Dakar vrienden: de basken Pierre en Regina, de fransen Ivan en Nicolle, William en Annick, Gerard en Martine en Bruno en Danielle. Jaak en Francoise verlieten eerder al de groep om verder zuidwaarts te trekken naar Cassamance, en Jerome en co zijn (door pech) gerepatrieerd. Uiteraard nemen we ook afscheid van Jean-Claude, de organisator en Ives de begeleidende dokter. Wellicht ontmoeten we ze weer bij een volgend 4x4 evenement.
Daarna vertrekt iedereen op eigen tempo huiswaarts. Voor bluedisco zijn dat ongeveer 5000 km, waarvan de helft door Marokko. Wij doen het rustig en genieten van de Atlantische kustweg, met hier een daar een doorkijk op de baaien van de oceaan.
De landinwaartse zijde blijft steeds hetzelfde want dit is de Sahara Occidentale. Na de regen van enkele dagen geleden is de bodem toch wat kleuriger door een variatie van Sedumplantjes.
Bij valavond treffen we een paar afreizende deelnemers in Boujdour voor de overnachting in hotel Mades.

• 27 Januari 2006 - 13:24

Marcella En Willy:

Na jullie avonturen van de afgelopen weken wensen we jullie een veilige thuiskomst vol met mooie herinneringen en fantastische verhalen