Terug noordwaarts - Reisverslag uit Kenitra, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Terug noordwaarts - Reisverslag uit Kenitra, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Terug noordwaarts

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Januari 2006 | Marokko, Kenitra

Vrijdag, 27/1/2006
Boujdour - Tiznit

Het hotel waar we overnachten is in wintersluiting, daarom ontbijten we op het terras aan de overkant. We eten lekker gebak, vers fruitpap, straffe koffie en warme melk (1 eur/p). Het is 8 uur en 16°C en we verlaten nu de Sahara Occidentale via Tan-Tan en Guelmine.
Door de sterke wind en de bijhorende zandstorm kunnen we niet pic-niccen in open lucht. We laten ons dan maar een verse portie vis, rechtstreeks uit de oceaan, klaarmaken in een kustrestaurant.
Het regent ondertussen en het blijft regenen, de temperatuur daalt tot 12°C, dit is zowaar een belgisch herfstweer in Agadir. Op de pas van Tisi Migert (1058 m) stromen de bruine bergriviertjes naar beneden en veroorzaken wateroverlast. We overnachten in Tiznit, in hotel Alamal.

Zaterdag, 28/1/2006
Tiznit - Essaouira

Het is de ganse nacht blijven regenen. Bluedisco vindt dit slechte weer niet leuk en weigert te starten, hij wil alleen nog toeteren (motoralarm)! Zijn computer blokkeert elke startpoging. Enkele telefoontjes (LR garage en hulpcentrale) brengen geen oplossing, wat nu ?
Terwijl we wachten op telefonische hulp proberen plaatselijke "specialisten" ons te helpen , en zowaar 2 uur later blijkt een truukje met de contactsleutel de computer van bluedisco te kunnen overtuigen (misleiden) om toch te starten .... oef !
Het blijft steeds regenen en hier en daar komen velden, pleinen, en straten onder water te staan. Tegen de middag klaart het toch op.
We volgen de kustweg die vanaf Agadir slingerend langs de heuvelflanken, een prachtig zicht op de oceaan biedt.
In de riviermonding van Tamri worden bananen gekweekt, op de heuvels groeien argan-bomen (leverancier van arganolie), waarin geiten de aap uithangen (zie foto).
We zoeken een overnachting in Essaouira en vinden er een appartement om samen met Pierre en Regina (de basken) te overnachten. We bezoeken de Souk en genieten van de gezellige afrikaanse drukte en eten er tagine.

Zondag, 29/1/2006
Essaouira - Kenitra

Vanochtend wil bluedisco (weer) niet starten, maar nu vinden we de echte oorzaak en reden van het motoralarm van gisteren; de batterij is stuk en dient vervangen te worden. En weer is het geluk aan onze zijde, want onze vrienden Pierre en Regina helpen ons naar een garage en daar is bovendien nog 1 batterij in voorraad en die past dan nog ook...inchalah !
We kunnen weer verder noordwaarts en dat voelen we ook aan de temperatuur, 14 °C. Het blijft pijpestelen regenen, de aanhoudende regen van de voorbije dagen laat hier sporen na, gezwollen rivieren, velden onder water, zelfs de oceaan kleurt nu bruin langs de kustlijn.
We overnachten in Kenitra (hotel de la Poste), en denken morgen (verdronken) Afrika te verlaten.

• 29 Januari 2006 - 20:28

Bruno H.:

Voel ik de drang om terug naar het thuisland te komen tussen de lijnen door? Vermoedelijk is het enkel mijn gevoel dat jullie naar het noorden gaan en dus iets dichter bij komen dat me parten speelt. Ook regen en de "frisse" temperaturen zullen hier wel een rol in spelen. Nog een aangename verderzetting, ik kan niet wachten om het boek te lezen.:-)

• 29 Januari 2006 - 20:32

Bluedisco:

dankt iedereen voor de vele en soms snelle reacties uit het thuisland

tot weldra !

• 31 Januari 2006 - 02:24

Joris:

ik lees juist da ge trug aan het komen zijt. kleine hint want kheb hier nog een paar kleine dingen te doen BLIJF NOF EFFE WEG!!! dan is alles terug in orde. dada nog.