Frankrijk - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Frankrijk - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Frankrijk

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

01 Februari 2006 | Frankrijk, Tours

Maandag, 30/1/2006
Kenitra - Algeciras

Als we Kenitra verlaten regent het nog steeds. In het noorden van Marokko is er nog veel wateroverlast. Dit is de streek van groentenkwekers en die vinden dat niet zo erg.
Eer we aan de Middelandse Zee zijn moeten we het Rif-Rif gebergte over. Er ligt sneeuw op de toppen, de flanken zijn beplant met olijfbomen. We zijn ruimschoots op tijd om de laatste overzetboot te halen. Het is ook de streek van de pottenbakkers en we vinden er een ruim aanbod aan tagines (Ave) en ander aardewerk. En vandaag is het hier een feestdag voor de bevolking want de koning (Mohammed V) bezoekt de streek en alle huizen en straten zijn bevlagd.
We overnachten in Algeciras bij Pedro... weer op Europese bodem.

Dinsdag, 31/1/2006
Algeciras - Bilbao

Het is fris in de ochtend (10°C) aan de Côte d'Azur, en als we door de Sierra Nevada rijden (1000 m , 5°C) ligt er zelfs sneeuw in de olijf boomgaarden, en ook nog verderop in de wijnvelden van Valdepenas.
We moeten weer langs Madrid, een wespennest van autowegen en verkeerswisselaars én files. Co-piloot heeft nu echter 20 afrikaanse roadbooks méér gidservaring en loodst bluedisco veilig door dit doolhof. Pilote doet nog beter, en vindt dat ze Spanje kan doorrijden in één etappe (van 1100 km), tot in het volgende Etap-hotel in Bilbao (baskenland). Dat beklagen we ons niet want we ontdekken er (vlaknaast) en in een authentiek baskische burcht, een restaurant:
www.untzigain.com , een aanrader. Het interieur is ingericht als een museum van originele scheepsonderdelen met een prachtige feestzaal op de bovenverdieping.

Woensdag, 1/2/2006
Bilbao - Tours

Vanuit het baskenland steken we de grens over in Hendaye en brengen een bezoek aan de directie van het plaatselijk ziekenhuis, die zeer verheugd zijn ons terug te zien en warme groeten overbrengen aan Dirk.
In de Landes en de Charente Maritime is het zonnig (12°C), maar in midden frankrijk is het echt winter en koud. Als ook de mist heel dicht wordt, is het gevaarlijk rijden en besluiten we een laatste maal te overnachten in Tours (Etap) waar we trouwens ook onze allereerste nacht van deze reis doorbrachten met Kerstdag..... 38 dagen geleden.

Morgen zullen we weer thuis zijn, met een overvloed aan warme herinneringen en vele ervaringen rijker, een reis om nooit meer te vergeten....

• 01 Februari 2006 - 20:54

Bruno H.:

Mooie liedjes.... Laat me via deze weg de eerste zijn om u beiden voor morgen een hartelijk Welkom Thuis te wensen. Moge de laatste Km's ook nog aangenaam zijn, en met een BlueDisco die zijn inzittende heelhuids op de plaats van vertrek terugbrengt. Welkom thuis en denk er aan, het zijn meer dan leuke herinneringen.

• 01 Februari 2006 - 21:15

Annemie:

behouden thuiskomst en een hartelijk welkom in dit "koude" land, blij dat jullie er terug zijn

• 02 Februari 2006 - 08:26

Marcella:

WELKOM THUIS, koud maar toch zeker velen die jullie warm zullen ontvangen. Heel veel groetjes van Marcella en Willy en een stevige poot voor ARNO , trouwe reisgenoot.

• 02 Februari 2006 - 08:27

Viviane En Jos:

wij zijn blij dat jullie bijna heelhuids thuis zijn. Dit is een reis om nooit te vergeten, mooie herinneringen om eeuwig te koesteren.

• 02 Februari 2006 - 12:52

Louis:

Onvergetelijk, inderdaad. Ook voor ons, die hebben mogen meereizen via beelden en berichten. Bedankt! En gefeliciteerd, dit was klasse. Vanaf wanneer mag Bluedisco in Bertem bekeken, aangeraakt en gefotografeerd worden door de fans?

• 07 Februari 2006 - 12:33

Kris:

Wat een avontuur! Ik heb al de verslagen nog eens gelezen. Er zitten ook prachtige foto's tussen! Blij dat jullie heelhuids terug zijn!!

• 08 Februari 2006 - 09:39

Pieter:

Dit lijkt bijna een avontuur van Kuifje! Toch blij dat jullie terug veilig en knus in Bertem beland zijn.

• 24 Maart 2006 - 18:53

Alfons Vanden Bempt:

Hallo

Ik ben zeer tevreden over de informatie op deze site. Marie-José, bedankt hiervoor
    groetjes fons