Naar huis - Reisverslag uit Settat, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Naar huis - Reisverslag uit Settat, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Naar huis

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 December 2009 | Marokko, Settat

(version française: voir la dernière partie)

Donderdag 17-12, van Tan-Tan naar Settat

Vandaag willen we zo dicht mogelijk bij Tanger geraken, we rijden via Tiznit, Agadir, Marrakech, 850 km tot Settat. Hotel Mirada heeft gelukkig nog enkele kamers vrij want bij deze temperatuur vinden we dat bivakkeren niet (meer) aan de orde is. In het universiteitsstadje eten we nog (een laatste) tagine vooraleer we het cybercafé opzoeken voor een laatste digitale groet vanuit Africa.

Vrijdag 18-12 tot maandag 21-12, naar huis

De laatste 400 km op afrikaanse bodem brengen ons tot Tanger voor de overzet naar Tarifa, waar we tegen zonsondergang weer voet (4 wielen) op europese bodem zetten. Het weer is ondertussen erg slecht geworden, koud en onweerachtig. In stormwind en striemende regen rijden we door Sevilla, we kunnen hier in deze helse omstandigheden onmogelijk een overnachtingsplaats zoeken en rijden door. In Merida vinden we wel een kraaknette Hosta Las Abadias. In het naburige spaanse restaurantje laten we ons nog eens lekker culinair verwennen met een heerlijke visschotel.
Onze doortocht door de Sierra's via de ruta de la Plata levert ons, behalve een hele patta negra (varkenshesp) een winters landschap op, eerst bescheiden witte toppen, later meer algemene sneeuw in de Pyreneën, brrr. En weer 800 km verder steken we de grens met Frankrijk over om in Bayonne (Etappe) te overnachten.
Frankrijk verwelkomt ons met ijzel en sneeuw, en negatieve temperaturen, maar we willen en zullen de geplande halte in de champagnestreek halen. Daarvoor moeten we besneeuwde wegen, en kilometers achter de sneeuwruimers doorstaan, een verschrikking ! Maar we weten waarom we hier, in Magnant willen overnachten: in Le Val Moret is er namelijk een heerlijke tafel.
Bovendien is dit hotel slechts een boogscheut van onze huisleverancier van "dat goedje met bubbels" verwijderd (Gruet in Buxeuil), en we duwen Bluedisco zo vol als maar kan met die lekkernij, het is immers bijna eindejaar dus...
Uiteindelijk , na meer dan 16.000 km, 40 dagen, 3 lekke banden, verzande deursloten, 2 kapotte lampen, daktent 10 cm vooruit geschoven, een cardanpanne en een kramikkige koppeling, geraken we heelhuids thuis, en zelfs nog voor zonsondergang , meer moet dat niet zijn hé ?

Met onze oprechte dank aan de ganse groep medereizigers:
Benard en Marie-Agnes in hun Nissan (camion)
Maryse en Jacques in hun Landcruiser
Pierre en Nicole (les Corses) in hun witte Defender 110
Eliane en Bernard in hun groene Defender 90
Jean en Hélène in hun groene Defender 110
Eliane en Jean Charles in hun witte Defender 110
Michel en Jacques in hun zilver Defender 110
En vooral ook onze organisator en grande ourse: Jean Claude

En, uiteraard waren ook die hartversterkende internetreacties op onze website, en die sms-jes van Michel (FR) en Koentje heel welkom in Africa.

SMS update:: 16 december 2009:
Dakhla. Onze laatste dag vd raid. Vandaag alleen asfalt nr Tan-Tan.

SMS update:: 16 december 2009:
Effe aanpassen toch: van mauritaanse militaire bescherming, naar marokkaanse politiecontroles, opletten voor STOP

SMS update:: 17 december 2009:
Tan-Tan, raid voorbij, overmorgen in Tanger, zaterdag Spanje...

SMS update:: 18 december 2009:
Tarifa, Bluedisco rijdt weer op europese bodem

SMS update:: 18 december 2009:
Storm en regen, 12 grd, op spaanse autovia's... we waren die 30 grd nu gewoon,

Merida, 5 grd, brrr, we snorren door de spaanse sierra's

SMS update:: 19 december 2009:
Salamanca. Na de regen en storm van gisteren, vandaag vrieskou in de sierra's. We hebben de korte broek en Tshirt gewisseld voor winterkledij.

SMS update:: 19 december 2009:
Burgos. 0 grd. Idyllische sneeuwdeken over de noordspaanse sierra's.

SMS update:: 19 december 2009:
Bayonne. Genoeg gereden vandaag, 800 km, we overnachten hier in baskenland.

SMS update:: 20 december 2009:
Bordeaux. 2 grd. Gladde wegen. 200 km dichter bij de noordpool (BE).

Troyes. 2 grd. Weer 800 km,

SMS update:: 20 december 2009:
In 'n hel van sneeuw in Troyes (Magnant) geraakt, kms achter de sneeuwruimers gereden . Hier overnachten we, hopelijk morgen verder.

SMS update:: 20 december 2009:
www.le-val-moret.com heeft ons hels avontuur in de sneeuwstorm van vandaag kunnen goedmaken, een gepast afsluitingsdiner...hopelijk zijn we morgenvroeg ingesneeuwd...

SMS update:: 21 december 2009:
Weer onderweg, voor de laatste etappe, met delicaat vrachtje.

SMS update:: 21 december 2009:
Laon, N2, nog 100 km tot BE.

SMS update:: 21 december 2009:
Na 16000km rijdt Bluedisco weer op Belgische bodem !

SMS update:: 21 december 2009:
En we rijden Bertem binnen, joepie, eindelijk weer thuis.

• 18 December 2009 - 12:37

Joris :

Alle das goe, rijdt toch maar goed door want ik heb maandag de vroege in gasthuisberg..

• 19 December 2009 - 11:35

Paul:

Gijle gaat nog harder verschieten ... van 30 gr naar + 12 met storm en regen ... naar -5 graden met sneeuwwegen in Vlaams-Brabant. Zie maar dat ge den Tomme overgeraakt, want anders moet je nog terugkeren naar ... Timboektoe !!!

• 20 December 2009 - 19:09

Johnny En Jeannine:

Welkom thuis, doe op tijd jullie botten aan, 15 cm sneeuw in rattenkuitel

• 22 December 2009 - 07:57

Anne-Marie:

Welkom thuis! En fijne eindejaars- en nieuwjaarsdagen gewenst!

• 28 December 2009 - 15:28

Dianne:

Weer gewoon in ons belgenlandje met winterse temperaturen?
    Heb net nog foto's bekeken, om nooit te vergeten denk ik, aan iedere foto kleeft wel een verhaal. 'k hoop ze ooit eens te horen. Fijne feestdagen voor jullie en de kinderen en kindjes. Dianne.