De zandbak van Mauritanië - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu De zandbak van Mauritanië - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

De zandbak van Mauritanië

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 November 2009 | Mauritanië, Nouakchott

(version française: voir la dernière partie)

Donderdag 19-11

Na 5000 km (sinds ons vertrek uit Bertem) begint het betere werk, onze 1ste roadbook, we volgen de pistes van de rally Parijs-Dakar-2006. Momenteel een redelijk groen landschap, naar woestijnnormen toch, want we zijn dicht bij de kust. We dwarsen al enkele duingordels en het duurt even voor we de goeie drive vinden: een combinatie van de juiste versnelling en toerental. Bluedisco is namelijk geen defender, en met zijn groter gewicht op de achteras en propvol hulpgoederen heeft hij meer neiging tot springen. Die koni's mochten wat stugger zijn. Maar we amuseren ons en na 100 km zoeken we een bivakplaats bij 38 °C. De nachten zijn heerlijk zacht en ontbijten kan in T-shirt.

Vrijdag 20-11 tot maandag 23-11

Dat de duingebieden van Aoukâr in westelijk en midden Mauritanië "hard" zijn hebben we geweten, maar we moeten er door. Schop en zandplaten hebben wij slechts 1x moeten gebruiken, maar we staan steeds klaar om onfortuinlijke collega's bij te staan, de Nissan 4x4 camion bvb. Maar de vrolijke stemming op de avonden tijdens zo'n bivak doen al dat gezwoeg gauw vergeten, want wat is er aangenamer dan bij 25°c (of meer) en onder het licht van 1000den sterren te kunnen nakaarten.
Na 4 dagen komen we ons 1ste dorpje tegen (Moudjeria) waar we brandsof en drinkwater bijtanken.

De Negapas en pistes naar Kayes zijn beter berijdbaar, maar bezaaid met gaten en "dwarsliggende" greppels en uitgedroogde rivierbeddingen (wadi's) die met veel omzichtigheid moeten genomen worden, ook al omdat we steeds op gemiddelde tot lage bandenspanning rijden om het mulle zand aan te kunnen.

De laatste dagrit naar Kayes wordt een lange en late rit: enkele uren rijden we zelfs in het pikdonker. Wanneer we een broussebrand passeren zorgt dit voor de nodige spanning in de cockpit. We zijn blij als we in de heksenketel van Kayes hotel Kamakolé palace kunnen vinden waar we een echte douche en een frisse pint vinden.

Kiffa, morgen internet. Alles ok

SMS update:: 23 november 2009:
Nog 1 nacht bivak onder 1000sterrenhemel, morgen Kayes, eindelijk weer douche. 34 grd

SMS update:: 23 november 2009:
Michel, c'est "du hard" dans les dunes, hein