Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Marrakech

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 December 2005 | Marokko, Marrakesh

De heenreis naar onze startplaats in Algeciras (Z-Spanje) verloopt grotendeels over autowegen.
We doen over deze 2300 km 3 dagen.

Zondag, 25/12/2005

Het is kil en koud als we om 15 u Bertem verlaten, en al lang dag. We lopen ook voortdurend te overdenken of we "alles wel bij hebben". De wafeltjes die Meet, ter elfder ure, nog bakte, liggen echter binnen handbereik, en dat is een hele geruststelling (én engelbewaarder). We rijden vlot langs de périphérique van Parijs op deze feestdag en bereiken ons 1ste overnachtingsplaats in Tours rond 22 u. Hoe makkelijk een gesloten hoteldeur opengaat merken we in het Etap hotel; met kredietkaart betaal je aan de voordeur en krijgt er meteen een toegangscode voor ingang en hotelkamer, we bestellen meteen ook het ontbijt. Vandaag legden we 550 km af.

Maandag, 26/12/2005

Het blijft mistig en kil als we om 10 u Tours verlaten. Verder, in de Charente, klaart het op, en we verlaten de autobaan om in een klein restaurantje te lunchen. Het is donker als we de pyreneën en het baskenland doorrijden. De volgende overnachtingsplaats zou Madrid moeten worden, maar daar zoeken we (te) lang eer we een formule1 hotel vinden, en als daar de parking gesloten is, en we niet over een vooraf gereserveerde toegangscode beschikken, moeten we verder. In regen en ontij vervolgen we onze zuidwaartse tocht langs de wirwar van autwegen en verkeerswisselaars rond Madrid. Motels ontbreken en het duurt tot middernacht eer we een klein hotelletje vinden dat nog open is, én waar ook Arno welkom is; Santa Ana in de streek van Toledo.

Dinsdag, 27/12/2005

Gisteren legden we ongeveer 1000 km af, we zijn dus al in midden-Spanje, en we kunnen het rustig aan doen door de spaanse Sierra's. De zon schijnt ondertussen en als we de middelandse zee-kust in Malaga bereiken stijgt het kwik tot een aangename 15 °C, dat begint er al op te trekken. We verbazen ons over de aanhoudende bouwactiviteit langs deze kust, tot vlak naast de grote autoweg verrijzen hotels, buildings en vacantiedorpen. Wij prijzen ons gelukkig dat we hier onze wintervacantie NIET gaan doorbrengen. Als we in de namiddag in Algeciras aankomen, hebben we nog ruimschoots de tijd om het naburige Gibraltar te bezoeken en wat mondvoorraad in te doen. In Motel Casa Bernardo ontmoeten we de andere deelnemers en de reisorganisatoren.

Woensdag, 28/12/2005
Algeciras(Spanje) - Marrakech(Marokko)

Vanmorgen starten we met onze eerste roadbook; een verbindingsrit naar Marrakech.
Om 7:00 u verzamelen alle deelnemers om gezamenlijk naar de overzet te rijden. In een stoet van 9 zwaar en hoog geladen 4x4's bieden we ons aan voor een vroege overzet naar Tanger. Het is veruit de enige keer dat we samen, én in kolonne rijden. De douaneformaliteiten verlopen heel vlot. Op de overzetboot kunnen we de politieformaliteiten regelen zodat we snel het Marokkaanse grondgebied bereiken. Het is nu effe aanpassen van rijstijl, in dit verkeer naar afrikaanse normen met toeterende wagens, en een wirwar van overstekende voetgangers, fietsers, brommers en karretjes mét hun ladingen.
Even buiten de stad verzamelen we voor de laatste instructies. Nu worden de stickers op de auto's aangebracht, en de navigatieapparatuur: CB, GPS en antennes gemonteerd. Dit gebeurt nu pas om bij de ontscheping de grensformaliteiten te vergemakkelijken. Onze auto's zijn nu helemaal Raid-waardig, en herkenbaar.
Vanaf daar rijdt iedereen volgens eigen ritme. We mogen niet treuzelen want Marrakech ligt nog 500 km verderop, waarvan 350 km autosnelweg en de laatste 150 km op een onverlichte en hobbelige weg, slalommend tussen de afrikaanse vrachtwagens en kamikaze-piloten in mercedessen.
s'Avonds komen we in Marrakech aan, we hebben nu 4 dagen gereden en 3000 km afgelegd, we vinden hier een comfortabel hotel, Amine, een oaze midden in de stad.

Donderdag, 29/12/2005
Marrakech - Taliouine

Vandaag beginnen we aan onze 1ste, echte, roadbook van Marrakech naar Taliouine, een rit door de Atlas van een 300-tal km.
We hebben dus weinig tijd te verliezen in dit Cybercafé (en nog geen gehad om foto-s te plaatsen, die volgen nog),

tot mails

• 29 December 2005 - 12:24

Els En Jean-Pierre:

Proficiat met deze buitengewone prestatie.
    Een gelukkig nieuwjaar van ons beiden en de kinderen.
    Els en Jean-Pierre

• 29 December 2005 - 13:04

Sylvie Depoortere:

prettige feesten en fijn verlof geniet er met volle teugen van !
    Ik probeer jullie te volgen groetjes Sylvie

• 29 December 2005 - 13:42

Danny:

Amai, wat gaat dat snel. Beste wensen voor het nieuwe jaar. Wij volgen jullie van op het thuisfront. Groetjes Danny, Jean en Jeanne

• 29 December 2005 - 14:27

Johan:

Een gelukkig nieuwjaar vanwege Johan en geniet van jullie avontuurlijke tocht.

• 29 December 2005 - 14:34

Mario:

Très bon début, bonne continuation

• 29 December 2005 - 14:35

Michel Et Mario:

Félicitations pour ce bon début et très bonne continuation.

• 29 December 2005 - 15:42

Marcella:

Een goed begin met het verloop van de reis, hier vriest het stevig maar verder alles oké, tot later.Gezellig eindejaar !
    Grtjs. Marcella en Willy

• 29 December 2005 - 15:47

Stijn En Ann:

ook wij willen niet nalaten u een fijne reis
    toe te wensen en alvast een gelukkig nieuwjaar.
    Vergeet niet te genieten!

• 29 December 2005 - 18:47

Annemie:

nen dikke proficiat dat jullie al zover geraakt zijn, een gelukkig nieuwjaar geniet met heel jullie hart en hou het veilig

• 29 December 2005 - 20:22

Juist, Ja:

Ah, jullie zijn er geraakt. Wij volgen jullie roadbook van hieruit. Groeten van ons alle vijf!

• 30 December 2005 - 00:59

Ruud En Ingrid:

Heel veel plezier en succes tijdens jullie tocht. Groetjes vanuit Canberra

• 30 December 2005 - 21:35

Vera:

Ik volg jullie op de voet ,binnen 2 weken ben ik er ook !Geniet ervan!

• 30 December 2005 - 22:07

Kris V.:

Jullie gaan avontuurlijk het nieuwe jaar in !!! Schrijf maar veel- zo genieten wij ook een beetje mee.

• 30 December 2005 - 23:02

Dianne:

Binnen 24 uur is het nieuwjaar,waar zitten jullie dan? Het atlasgebergte heb ik met Marie-Jo al eens doorkruist, in 1999. Om nooit te vergeten. Met de bleudisco zal het nog meer sensationeel zijn. Geniet er van. Groetjes

• 31 December 2005 - 13:10

Riaroggeman:

wij volgen jullie. Ondertussen winterprik verwerkt. Heerlijk Afrika ! nieuwjaarsgroetjes. Jul en Ria

• 11 Januari 2006 - 19:56

Joris VD:

Jos, Marie-Jo en Arno, blij te lezen dat jullie zich daar amuseren in de zandbak! geniet er met volle teugen van, zou ik zeggen.