Start Cap'Dakar - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Start Cap'Dakar - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Start Cap'Dakar

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

07 Januari 2006 | Mauritanië, Nouâdhibou

Prettige verjaardag Dirk (4 januari, gisteren, geen gsm verbinding gekregen) !
Prettige verjaardag (5 januari) Rozemieke, en moemoe.

Donderdag, 5 januari 2006
Marrakech - Agadir - Tiznit - Tafnidilt

Vandaag start onze Cap'Dakar, een verbindingsrit van meer dan 500 km met alleen in het begin en aan het einde enkele off-road pistes. Voor de deelnemers die niet op de Reveillon waren een goede in-rij-dag, zo kunnen ze roadbook, gps en tripmaster leren gebruiken. Voor een aantal onder hen wel nuttig omdat ze hun instrumenten hier voor het eerst uit de verpakking halen. Ik wordt al snel "le professeur" genoemd, ik blijk namelijk de enige te zijn die waypoints kan invoeren en routes creeren. ik verzwijg wijselijk dat ik het 3 dagen geleden ook nog niet onder de knie had. Het duurt dan ook een tijdje voor we de weg op kunnen. Onderweg moeten we 400 km langs de 'grote' (2x1 rijvak) verbindingsweg van Marrakech via Agadir, Tiznit en Guelmine naar Tafnidilt (Tan-Tan) volgen. Dit keer geen low-gear, slipcontrol e.a. off-road trukjes, maar rijden "a l' Africaine'. Bluedisco slalomt dan ook zwierig tussen de vrachtwagens geladen met schapen en koeien op 3 verdiepingen, en bestelwagens met verhuizende (?!) marokkanen en andere oude rokende personenwagens, meestal zonder snelheidsbeperking, en doorlopende witte lijnen dienen enkel om het midden van de auto aan te geven.
Agadir is na (of dankzij) de grote aardbeving uit onze kindertijd helemaal terug opgebouwd. Hier geen scheve muren van gebakken aarde en kasbha's maar kaarsrechte betonnen huizen, weinig afrikaans.
Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen piknikken we langs de weg, en we zijn alweer verdwenen voordat iedereen z'n plasje heeft gemaakt. Zo geraken William en Annick e.a. treuzelaars achterop en komen zij ook s'avonds laat toe.
De overnachting is voorzien in camping Ksar de Tafnidilt zodat we voor het eerst de maggiolina (daktent) omhoog kunnen zwengelen en bovenop bluedisco slapen, met Arno beneden in de auto als waakhond. Voor de 1ste keer "free climbing" langs het kippeladdertje naar 2m hoge slaapstee en, in het donker, zoeken naar gebruik en functie van de eenendertig tiretten.

Vrijdag, 6 januari 2006
Tan-Tan - Dakhla - El Argoub

We hebben onze eerste overnachting goed verteerd, de maggio slaapt heerlijk Bert, het vergt wel een beetje organisatie in het slaapvertrek van 2x1.5m en 1m hoog, want het doet tevens dienst als kleerkast.
De douche en het ontbijt in de ksar moet bij kaarslicht, want "den eletriek" is op, en de daaropvolgende ochtendbriefing heeft plaats op de binnenkoer van deze ksar, rond het zwembad en met een prachtige opkomende zon aan de horizon.
Er staat een 2de verbindingsrit op het programma. Een lange rit van 900 km langs de atlantische kust , via Layoune, Boujdour en Dakhla naar El Argoub. De bivakplaatsen van de Dakar-rally blijven zichtbaar door hopen restafval. De eentonigheid wordt regelmatig onderbroken door politiecontroles, het zuidelijk deel van Marokko wou graag onafhankelijk zijn, en kent een verscherpte controle van de overheid. De blauwe zee van de Atlantische oceaan is steeds dichtbij. De temperatuur is aangenaam (20 °C), de zon schittert en de nachten zijn zacht, de N-coordinaat nadert nu immers 20. Tijdens de eindeloze rit heeft co ruimschoots de tijd om Ozi (dankuwel Kris) op onze pda aan de praat te krijgen, en nu rijden we, veilig gesatteliet, met 2 gps-en.
Onderweg komen we uit koers geraakte deelnemers en assitentiewagens van de Dakar-rally tegen die al terug noordwaarts keren. Het avondbivak bereiken we (weeral) in het donker, het wordt deze keer een steengroeve (graniet) waar we onze tenten opstellen.

Zaterdag, 7 januari 2006
El Arjoub - Nouadhibou

Vandaag verlaten we Marokko. De grensformaliteiten met Mauretanie verlopen vrij vlot. Nabij fort Bou Jerif (militair kamp) moeten we 8 gammele kantoortjes bezoeken, in de juiste volgorde en voorzien van de juiste papieren. Voorbij de grenspost moeten we opletten want in dit gebied, waar in het verleden grensconflicten schering en inslag waren, liggen nog steeds mijnen en de weg is bovendien niet duidelijk afgebakend. We rijden Mauretanie binnen bij een stralende zon (24 °C), steeds langs de kust met zijn helder wit zand en blauwe zee, we kunnen niet nalaten om na de pic-nic even pootje te baden.
In Nouadhibou vinden we gelukkig dit cybercafé en straks ook (hopelijk) weer stromend water in Hotel Oasian.

• 08 Januari 2006 - 08:28

Hilda & Danny:

De foto's zijn even prachtig. Geniet van uw vakantie zo kunnen wij ook blijven genieten, maar met andere temperaturen.
    Groetjes

• 08 Januari 2006 - 10:17

Marie-France(Rinty):

Nous avons feuilleté vos albums .Les photos sont splendides et voir le soleil çà nous change un peu.Bonne continuation pour votre rallye.Arnaud à l'air d'apprécier...On pense à vous.Marie-France et Willy(famac Dyadis)

• 08 Januari 2006 - 13:11

Johan:

Weer prachtige reisverslagen en mooi foto’s. En dat ze iemand die iedereen graag helpt met woord een daad “le professeur” noemen dat kunnen we goed begrijpen!

• 08 Januari 2006 - 14:59

Jean Rene Et Chantal:

hello marie jo
    Nous sommes bien rentré en france,et nous pensons souvent à vous,vos photos sont magnifique,c est dommage que nous pouvons pas lire votre langue.Bon courage pour la suite à très bientot gros bisous

• 08 Januari 2006 - 21:45

Marie-Christine Et Vincent (DEFENDER 110):

Bonne continuation à vous 3 ainsi qu'à Yvan et Nicole sans oublier Jean-Claude, bien sûr. Nous pensons bien à vous et aurions aimé pouvoir vous accompagner. Espèrons que nos pistes se croiseront de nouveau à l'avenir. Avec notre meilleur souvenir.

• 09 Januari 2006 - 19:47

Louis:

Monsieur le Professeur, vous n'oubliez pas ma petite ****** de l'Atlas, comme promis? Et n'osez pas tricher, parce que celles du Sahara n'ont pas le même âge!

• 10 Januari 2006 - 15:42

Stijn En Ann:

NET TELEFOON GEHAD VAN DYADIS.MHR.CONPERNOLLE HEEFT MIJ VERZEKERD DAT
    WEL DEGELIJK QUATRO NAAR ONS MAG KOMEN!TENMINSTEALS HUN BEZOEK VAN FEBRUARI VLOT VERLOOPT

• 14 Januari 2006 - 17:43

Greg Et Alex Du Réveillon Insolite:

Grosses bises de france ou le froid -10°C environ conserve nos souvenirs de notre RAID du réveillon au MAROC. vos photos sont superbes et ne manquerons de vous faire parvenir les nôtres. notres adresse e-mail est la suivante : gregpauvert@hotmail.com