Terug naar Marrakech - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Terug naar Marrakech - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Terug naar Marrakech

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

04 Januari 2006 | Marokko, Rabat

De foto's van het (vorige) Sahara-bericht zijn nu geplaatst.

Dinsdag, 3 januari 2006
Tinerhir - Marrakech.

Gisteravond konden we uitgebreid baden in de luxueze badkamer met muren in Zellige. Deze betegeling vertoont veel gelijkenis met de mozaiekkunst en is een specifiek ambachtelijk product.
De laatste dag van deze Reveillon Insolite rijden we terug naar onze vertrekplaats Marrakech. We volgen de vruchtbare vallei van de Dadès tot Ouarzazate, een bekend toeristisch oord, en dat merk je snel aan de commercie van souvenierwinkels, hotels e.d. Hier komen de toeristen in grote getalen naartoe, om verder de vallei van de oases te bezoeken. Het is een moderne maar weinig authentiek Marokkaanse stad, we stoppen er dan ook niet, en ook niet aan de Atlas-studio's met openluchtdecors. Verderop, in Ait Benhadou loont het wel de moeite om de oude Kashba te bezoeken. Hier werd o.a. De Gladiator en Lawrence of Arabia gefilmd. Van daar moeten we weer de hoge Atlas over langs een stijle en hobbelige bergwegel, de Col Tizi n'Tichka (2260m), waar we, weer eens, door mekaar geschud worden. Daar doorkruisen we meerdere afgelegen dorpen die alleen bereikbaar zijn door deze bergpas, waar geen enkele vrachtwagen doorgeraakt. Het is dan ook te zien aan de levensomstandigheden van deze mensen; geen winkels, nauwelijks konfort, voor eten en drinken aangewezen op eigen producten. Niet verwonderlijk dat daar de kinderen hun dag doorbrengen op straat en nadrukkelijk de toeristen om giften vragen, en als je dat negeert wijzen ze je, weinig sportief, een verkeerde weg aan.
In Telhouèt bezoeken we de kashba van de overleden pascha van Marrakech, waar hij tot een halve eeuw geleden woonde met zijn familie, inclusief 4 wettelijke echtgenoten en een harem (inlandse vrouwen). Spijtig genoeg heeft Marokko geen geld om dit erfgoed in stand te houden en verkommeren de in cederhout gesculptuurde ramen, deuren en plafonds, carrera-marmeren vloeren en Zellige-muren.
In Marrakech bezoeken we het Jamaa-El-Fna plein natuurlijk s'avonds, dan is de ambiance verzekerd.
Met een afsluitende maaltijd en uitwisseling van wensen en groeten onder de deelnemers wordt de Reveillon Insolite afgesloten.

Woensdag, 4 januari 2006
Marrakach

Vandaag hebben we nu 1 dag tijd om de auto in (en op) orde te krijgen, en dat is nodig want naast een wasbeurt moet 1 en ander weer op zijn plaats gezet worden. Bij inspectie van het onderstel aan hun Toy merkt het andere resterende koppel Ivan en Nicole trouwens een afgebroken schokdemperbevestiging, gelukkig kan die in de "rue des soudeurs" gelast worden. Dan nog kleding wassen, website bijwerken en inkopen doen.
Want vanavond verwachten we 8 andere deelnemers die morgen, samen met ons, de Cap'Dakar zullen starten.

PS: de Siggfles en trekkingbroek zijn al goed van pas gekomen, met een ander attribuut heeft MJ nog enige aanpassingsproblemen.

• 04 Januari 2006 - 17:24

Marie-jo Verboomen En Jos Meesmans:

Emilienne en de vandenhoecken wensen jullie een toffe vakantie !

• 04 Januari 2006 - 19:26

Louis:

Die beelden: machtig, prachtig, ik bekijk ze keer op keer (en niet alleen de buikdanseres).

• 05 Januari 2006 - 09:11

Els En Jean-Pierre:

Proficiat voor de mooie foto's.
    Een vraagje: we merken op sommige foto's dat het niet zo warm is; wat is nu de temperatuur? 's nachts, 's morgens en 's middags.

• 05 Januari 2006 - 20:09

Marielle En Koen:

Onze beste wensen voor een tof 2006. Jullie hebben dit blijkbaar al zeer goed ingezet. De foto's en de verslagen zijn fantastisch. We krijgen al goesting om naar Marokko te gaan als jij die prachtige foto's ziet. Het weer lijkt precies lekker warm. Hier vriest het nu. Het is tof om jullie reis zo te kunnen volgen.
    Nog een deugddoende vakantie.

Groetjes

• 05 Januari 2006 - 21:05

Gwendolyn:

Jos en Marie-Jo, geniet met volle teugen van jullie zandexpeditie. De foto's zijn alvast een getuige van jullie schitterende reis.

• 06 Januari 2006 - 02:45

Anja:

Prachtige foto's, geniet maar met volle teugen van deze reis.

• 06 Januari 2006 - 21:42

Luc Et Marie Pover:

votre site est superbe, les photos sont réussies!
    a bientot sur les pistes!!

• 06 Januari 2006 - 22:24

Hilda En Danny:

Bedankt voor de prachtige foto's. Wij hebben er van genoten alsof we er zelf bij waren. Wij wensen jullie nog veel geluk en een veilige reis.

• 07 Januari 2006 - 14:34

Marie-Paule:

Félicitations pour vos reportages et vos magnifiques photos.
    Toffe vakantie
    Groetjes.