Mali - Reisverslag uit Kayes, Mali van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Mali - Reisverslag uit Kayes, Mali van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Mali

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Januari 2006 | Mali, Kayes

Zaterdag, 14/1/2006
Kiffa - Kayes

In Kiffa vervullen we de politieformaliteiten en moeten alle vooraden weer eens bijgevuld worden; bluedisco wordt weer enkele cm lager, en dat maakt het rijden in de zandpistes niet gemakkelijk. De temperatuur stijgt tot 33 °C en de ochtendnevel aan de horizon trekt niet op.... het blijkt immers stof te zijn dat de horizon sluiert. We rijden nu door de Sahel en het zand wordt alsmaar fijner en droger. Van het woord Sahel onthouden we vooral de 3 laatste letters...HEL, een "hel" van stof en stenen waar mens en dier probeert te overleven in lemen of palmbladeren hutten. Dit fijne stof kruipt in je neus en oren, in je kleren, in de wagen, in de tent, overal. Tijdens de picnic ontdekken we de zoveelste afvalhoop van de rallye-doortocht, verpakkingen van auto-onderdelen, plastiekafval, zelfs hun roadbooks. We krijgen ook bezoek van een ouderling die ons geduldig observeert bij het eten en vooral bij het inbrengen van gpsinformatie. Voor het avondbivak zoeken we een open en harde plek op. Het blijft ook s'nachts warm en we ontbijten om 7 uur bij 20°C.

Zondag, 15/1/2006
Kayes

Verder landinwaarts worden de douaneformaliteiten voor Mali in Kayes vervuld. Het is een "stad" in centraal Mali waar we een snel een internetberichtje (zie Woestijn) kunnen sturen tussen het slachten en het verorberen van een schotel kip. De stofwolk blijft nadrukkelijk aanwezig bij dit warme weer (33°C) en bluedisco's beige interieureke komt nu goed van pas, maar ook het "zwarte" dashbord is nu zandkleurig.
De baobab (Johannesbroodboom) valt op door zijn omvang, van zijn vruchten wordt meel gemaakt, en is een uitstekend middeltje tegen de "toerista" en indikmiddel in babyvoeding tegen reflux. Onderweg worden we opgehouden door een gestrande vrachtwagen die niet door een wadi geraakt, en dat is voor ons ook de enige doorgang, we moeten dus geduldig wachten tot de inwoners een weg vrijhakken naast het gestrande voertuig. Dorpen als Bilikoaute, Cases, Nagara, Boutounguissi, Aourou en Dag-Dag staan dan op de roadbook, maar zijn niet meer dan een nederzetting van enkele hutten, soms zelfs verlaten. Alleen als er (actieve) waterputten zijn is er bewoning mogelijk, maar in deze stofwereld is de levensstandard minimaal (marginaal). Wat opvalt is, dat hier alles "op het hoofd" wordt gedragen en kinderen erg actief meewerken. We rijden ook 2 fietsende kleermakers (?) voorbij die op hun fietsrek een singer-naaimachine hebben gemonteerd, later duiken ze in in Kayes-stad weer op.
Voor het avondbivak zoeken we een rustig plaatsje buiten Kayes.

Maandag, 16/1/2006
Kayes - Mahina

Vandaag volgen we de Senegalrivier, nog steeds in Mali. Op de oevers van deze stroom rijden we dan door kleine dorpjes, met soms zelfs een schooltje. De watervallen van Gouina zijn indrukwekkend en we verpozen er met een verfrissend rivierbad, na 5 dagen zonder douche.
In een broeierige stoffige brousse worden de wegeltjes smaller, soms door erosie geaccidenteerd, en zelfs voor bluedisco een moeilijke klus, en zijn (of is het haar) ophanging wordt zwaar op de proef gesteld. In Mahina bezoeken we de markt en kopen wat plaatselijke vruchten, noten limoenen... Het stof is steeds alom aanwezig en zelfs als we stapvoets rijden zien we de weg voor ons niet, de ruitenwisser moet zelfs ingeschakeld worden om het fijne stof (loess ?)van de voorruit vegen. In onze windtunnel is de zichtbaarheid beter !
Bij valavond zoeken we een bivakplaats vlaknaast een nederzetting van enkele hutjes en niet ver van de "fleuve Senegal". De nabijheid van deze inlanders wekt bij buurman William argwaan en hij kan slechts overhaald worden om in zijn tent te slapen als we ook Arno buiten laten slapen. We vertellen hem s'morgens niet dat we s'nachts Arno in de auto hebben moeten zetten omdat zijn nachtrust werd verstoord door een kudde ronddolende ezeltjes.

• 21 Januari 2006 - 18:32

Koen:

We volgen alles op de computer, zien veel stof en Arno. Denk nog eens aan een steen voor mij, ik zie er veel liggen op de foto's. Wij zijn bij meetie gaan smoutebollen eten voor Veerle haar verjaardag. Veel groetjes van ons allemaal. Tot binnenkort !

• 21 Januari 2006 - 18:49

Bruno:

** Gewoon geweldig ** Veel stof (gespreksstof) als je terug zal zijn. Maar daar denken jullie nog niet aan zeker?

• 21 Januari 2006 - 23:49

Joris:

Ma en Jos ik zal mijn goede hart is laten zien en iets schrijven. Veel plezier daar percies. Dus blijf nog ma effe daar thuis is nog vrij heel dus das ook al ne meevaller. doe da nog goed en ne goeie knuffel voor den arno he.

• 22 Januari 2006 - 12:28

VERA E480:

Het is nieuwjaarsreceptie geweest den donderdag en hebben er ne goeie gedronken op jullie!!!!
    Geniet er nog van,vooral van die 33° Als je terugkomt zal je dat rap vergeten zijn.

• 22 Januari 2006 - 17:24

TIME Magazine Europe:

Dear Mrs/Mr BLUEDISCO

Great pics, exiting reportage! Important message for you: please do not sell exclusiv rights before contacting us. We make you a good price for all!
    Sean HALLMANN, P.A. Assistant Manager

• 23 Januari 2006 - 15:38

Josette:

Ferme reis, met veel belevenissen en achteraf veel verhalen.
    Geniet ervan.