Tour de Millevaches - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Tour de Millevaches - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Tour de Millevaches

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 November 2007 | Frankrijk, Parijs

Duizend koeien
Allerheiligenweekend 2007.

Het was weer (te) lang geleden dat we nog eens een echte roadbook hadden gereden, en met een lang vrij Allerheiligenweekend hadden we al snel een bestemming gevonden; het plateau van Millevaches, gelegen tussen de Auvergne en de Limousin. Onze vertrouwde organisator-vriend Jean-Claude ( www.nro-aventure.com/ ) had daar een mooie 3-daagse tocht voorzien met een afwisseling van smalle boswegen, steile rotsige hellingen en enkele pittige doorwadingen. Met Bluedisco in topvorm, een uitstekende gelegenheid om er nog eens in te vliegen, al moet dat laatste genuanceerd worden, 1ste en 2de laag waren meermaals noodzakelijk, evenals tractiecontrole.
Omdat we om 8 uur s’morgens aan het ontbijt werden verwacht in de startplaats (Limoges) zijn we ook al een dag eerder ter bestemming. We moesten immers ook nog Bluedisco’s aangepast schoeisel voorzien (vervanging baanbanden door terreinbanden). Al snel ondervinden we hoe nuttig die noppenbanden wel zijn, de steile boswegen zijn bezaaid met stenen en dikwijls uitgespoeld in halvemeter diepe sporen waar we omzichtig doorkruipen.
Gelukkig is het droog en zijn die hellingen (en afdalingen) niet glibberig. We genieten van de prachtige herfstkleuren in deze gevarieerde loof- en naaldbossen, en natuurlijk van de plaatselijke gastronomie, want in deze streek kennen ze er wat van!Misschien is dat ook de reden, die middagpauze, waarom we het ganse dag-roadbook niet kunnen uitrijden voor het donker wordt. Onze 1ste overnachtingsplaats ligt vlakbij Montluçon.
De 2de dag rijden we verder zuidwaarts en volgen de Gorges du Cher, maar niet langs het water, maar op en af de hellingen met trial-stukjes waar co-piloot moet uitstappen om pilote instructies te geven om rots of stronk te vermijden, of om bomen en takken te verwijderen die de weg versperren, tja, dat is natuurlijk het nadeel om als "ouvreur" te rijden. We zijn ondertussen al in de Auvergne, waar in de verte beboste toppen van oude vulcanen de einder rood/geel/bruin/oker kleuren en daartussen idyllische vijvers en meertjes het drinkwater van Frankrijk opstapelen. De overnachtingsplaats van vandaag ligt tussen Corrèze en Cantal, vlakbij Ussel.
Voor de laatste etappe kiezen we het hooggelegen plateau van Millevaches langs het Lac de Vassivières, en zo terug naar de startplaats. We zoeken (en vinden) de bron van de Vienne en tellen ondertussen al die (bruine) koeien van de Limousin, en eigenaardig genoeg tellen we er slechts 999. De verklaring vinden we bij het afsluitingsdiner...waar een lekkere sappige entrecôte op het menu staat.
We keuvelen nog wat gezellig na, wisselen ervaringen en afscheidswensen uit, maar ook plannen voor onze volgende expeditie(s); Tombouctou is ver (af) maar te dichtbij in de kalender want vertrekt zaterdag, de Maghreb-tour is misschien wél haalbaar want in de winter (hier) is het ginder lekker warm !

PS: naast foto's ook video's in onze kijkhoek !