De heenreis - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu De heenreis - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

De heenreis

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 November 2009 | Marokko, Marrakesh

(version française: voir la dernière partie)

Woensdag 11/11

Het idee om een dag eerder te vertrekken, op woensdag 11/11, een verkeersluwe dag, was een wijze beslissing. Want al direct na onze start in Bertem stelden we tijdens de 1ste tankbeurt een ernstige brandstoflek aan de tank vast. Gelukkig was Paul (4WD) bereid zijn vrije avond op te offeren om het euvel te herstellen. Pittig detail: hiervoor diende de hele disco (campingbak incl.) leeg gemaakt te worden ! Deze valse start kostte ons 4 uur vertraging en om 22u30 rijden we uiteindelijk de E40 op.
Parijs zagen we "by night" op een rustige péripherique rond middernacht. Onze 1ste overnachtingsplaats lieten we links liggen, bluedisco werd ons bed. De verloren tijd werd hierdoor ruimschoots ingehaald en om 19 uur (donderdag 12/11) bereikten we Valladolid (SP) waar een (h)eerlijke maaltijd en een welkome nachtrust in Hostal la Morada de beloning was.

Vrijdag 13/11

De tip van Michel beviel ons best, die nieuwe autovia's van Burgos naar Sevilla door de spaanse sierra's rijden bijzonder confortabel, want ze zijn leeg en bovendien (voorlopig ?) gratis. Valladolid, Salamanca, Caceres, Merida worden uitgerust met het modernste wegennet, ruime verkavelingen, nieuwe industriezone's ... wie gaat dat allemaal betalen, en gebruiken ? Of situeert de economische expansie zich hier ?
Via Sevilla komen we vlot om 16 u in Algeciras toe. Het ophalen van de boottickets verloopt minder vlot, ook omdat we nog in het ongewisse zijn of onze vrienden Yvan en Nicole tijdig zullen daar geraken voor de laatste overzet van 21 u. Maar het lukt en om 22 u rijdt Bluedisco (weer) op afrikaanse bodem, Inchalah.
In het Ibishotel van Tanger overnachten we.

Zaterdag 14/11

Vandaag hoeven we nog "slechts" een goeie 500 km te rijden tot Marrakech, en de autoweg is helemaal klaar tot ginder. Na 2825 km bereiken we Hotel Ammin, het is er lekker warm, 30 °C.
's Avonds hebben we dan ook nog ruim de tijd om het Jemaä el fna plein te bezoeken en er vanop het hogergelegen terras (inderdaad Dianne) te genieten van de traditionele tagine en ondertussen de typische sfeer (lees geur)op te snuiven van dit wereldberoemde plein.

Zondag 15/11

Aangezien we hier pas vanavond verwacht worden hebben we een ganse dag vrij om nog wat inkopen te doen, de auto te schikken, aan het zwembad te luieren of de hamam te bezoeken, Mjo althans, want die kans om door een jonge marrokaan gemasseerd te worden , laat je niet liggen. Want vanaf morgen vliegen we er echt in; 3 dagen (verbingsritten) tot Nouakchott, dan in 6 dagen via de Dakar2006-pistes naar Kiffa en zo tot in Mali, om nog eens 3 dagen later in Bamako de Nigerrivier te bereiken. Hier zullen we voor het 1st weer internettoegang hebben. Jullie zullen het dus met de sms-updates moeten doen tot het einde van de maand.

SMS update:: 11 november 2009
En wijle (eindelijk) weer weg / Et on est en route / Bluedisco take-off !

SMS update:: 12 november 2009
Bluedisco in Paris, by night (péripherique)

SMS update:: 12 november 2009
Spanje verwelkomt ons met mooi weer en 22 grd

SMS update:: 13 november 2009
Bluedisco snelt door spaanse sierra's op nieuwe lege autovia's

Bloeiende oleanders en wiekende windturbines aan de Oceano Atlantico de la Luz

Bluedisco in Africa !

SMS update:: 14 november 2009
In Marrakech, na 2825 km (1 nacht en 3 dagen) rijden, oef, nu 1 dag rust :-)

SMS update:: 14 november 2009
Terwijl Bluedisco uitrust, snuiven wij de sfeer op Jema el fna

• 16 November 2009 - 03:01

Daniel:

Leuk leesmateriaal ;)

veel plezier daar en probeer af en toe ook van het weer te genieten.. die 30 graden... hier is het met veel geluk 12-15 graden als het regent. Minder als het droog is...

salukes

• 17 November 2009 - 08:44

Mustafa:

Stop is van rechts naar links:

een soort negen met 2 puntjes bovenaan en een nog een negen met 1 puntje bovenaan.

Het verkeersbord is anders wel hetzelfde symbool als hier.

Maar ja stoppen is stoppen in Marokko, als de banden nog wentelen is da nie stoppen... :)

• 18 November 2009 - 21:45

DIANNE:

jE DOET ME WATERTANDEN? HET ZICHT OP HET jEMAA EL FNA PLEIN KWAM ME AL BEKEND VOOR, EN HOE WAS DE MASSAGE?
    SALUKES.