Rustdag in Zagora, 12/01/2014 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu Rustdag in Zagora, 12/01/2014 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

Rustdag in Zagora, 12/01/2014

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Januari 2014 | Marokko, Zagora

Zagaro,en de vallei van de Drâa

De 164 km lange asfaltweg tot Zagora volgt geruime tijd de rivierbedding, door een vallei met palmbomen (dadelpalmen), akkers en prachtige ksour van pisé. De Drâa ontspringt in het Atlasgebergte, zoekt zich aanvankelijk moeizaam een weg tussen de rotsen, maar trekt van Agdz tot Mhamid een groene streep door het landschap, vooraleer in het woestijnzand te verdwijnen. Hoe zuidelijker je gaat hoe donkerder de huid van de mensen wordt die er wonen, het zijn de Harratine, de eerste bewoners die de oase's bevolkten toen de Sahara begon op te rukken. Zagora is een prima uitvalsbasis voor excursies naar het zuiden, al duiken de eerste echte duinen meer dan 20km verder pas op. Het toerisme is daarrond uitgebouwd met vele nieuwe hotels en 4X4 reisbureau's. Die 4X4 ervaringen beleefden we al eerder (Cap'Dakar), nu nemen we uitgebreid de tijd om de plaatselijke Souk te bezoeken.
Altijd een drukke bedoening, zo'n markt, vooral deze van Zagora, op een zondagvoormiddag. Met Tsar in het gelid raak je al makkelijker door die mensenmassa, die in buitenlandse toeristen altijd een gewillige prooi zien. Vijf kg dadels nemen we mee, en een tapijt, waar we de helft van de vraagprijs voor betalen, wellicht nog te veel, maar afbieden is nu eenmaal een traditie hier... die we graag in stand houden. De gratis lift naar de camping van de tapijthandelaar aanvaarden we dankbaar.

Le vallée du Drâa forme un ruban vert de palmiers le long de ça trajet vers Mhamid, la, elle disparent dans le sable. La figure des habitants devient plus noir, çe sont Les Harratin, les premiers gens qui habitent les oasis avant que le Sahara remontais vers le nord. Zagora est connue pour les excursions 4x4, une experience q'on connaissent bien du passé(Cap'Dakar) et nous preferons de visiter le Souk. Ily a du monde, cette dimanche-matin, au Souk (marché public). Notre laisser-passer; Tsar nous guidons très éfficasse dans cette masse public. On achete 5 kg de dattes, et un tapis ou on payent la moitie du prix originalle, probablement encore trops chèr, mais ça faites le sports des commerçants içi: négocier les prix. Le taxi-gratuite du marchand,retour au camping, est bien venue.

• 13 Januari 2014 - 10:36

Sandra En Fabienne:

Hey Vanomobielers, jullie doen ons goesting krijgen om ook onze grijze muis uit de loods te gaan halen... Het is super jullie reis te volgen. Als jullie nog een klein plaatsje zouden hebben, om een zakje tajinekruiden te kopen voor ons, dan zouden jullie ons heel blij maken en geven wij jullie met volle plezier de centen bij jullie terugkeer. Geniet er nog volop van en inderdaad Jos, de camper laat hem niet doen hé ten opzichte van zijn grote vrienden :-)

• 13 Januari 2014 - 15:40

Jos MEERSMANS:

Komt in orde Sandra en Fabienne !