De raid begint - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu De raid begint - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Jos MEERSMANS - WaarBenJij.nu

De raid begint

Door: Webmaster Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 November 2009 | Mauritanië, Nouakchott

(version française: voir la dernière partie)

Maandag 16-11

De raid start vandaag officieel met een vroege briefing en het inladen van de gps-punten, vanaf heden digitaal, joepie. De route is eenvoudig, langs verharde wegen van Marrakech, via Agadir en Tiznit, naar Goulimine. De temperatuur loopt op tot 32°C.
Net voor Tan-Tan kiezen we Ksar Tafnidilt als onze 1ste overnachtingsplaats (zie Cap'Dakar) aan de poort van de zuidelijke Sahara.
We vernemen vandaag ook het droeve nieuws van het inslapen van Tory, zodat Tzar het zonder zijn vriendje zal moeten stellen, maar gelukkig zijn er Rosine en Lucien om hem te verstrooien (of is het omgekeerd ?).

Dinsdag 17-11

Verder zuidwaarts met een 1000 km lange verbindingsrit naar de Mauritaanse grens. We tanken weldra goedkoop in de Westelijke Sahara. De winst wordt echter te niet gedaan door de lucratieve bezigheid van de marrokaanse politie, met hun radarrevolver in de hand nemen ze je in het vizier, laten je stoppen en beweren dat je de stop hebt genegeerd; kostprijs 40 €. Soms helpt het om het met wat vrouwelijke overredingskracht "uit te leggen", vandaag echter niet, want we zijn belgen en die "...respecteren de souvereiniteit niet van de marrokanen". We tekenen de arabische schrijfwijze van STOP af, ze gaan ons niet meer liggen hebben !
De langste rit van deze raid eindigt voorbij Daklha, waar we bivakeren in een oude steengroeve. Door de nabijheid van de oceaan is het daar erg vochtig (16°C).

Woensdag 18-11

De grensformaliteiten (Marokko-Mauretanie) duren 3 uren. Het mijnenveld ligt er nog steeds, en de politie is nog altijd nadrukkelijk aanwezig. Net over de grens heeft Bernard motorpanne, hij moet op sleep tot Nouakchott, we weten hoe dat voelt. Tot daar moeten we vandaag ook nog (hotel Mercure), dat zijn meteen onze laatste asfaltkilometers, vanaf morgen gaan we de zandbak van Mauritanie in, en het belooft warm te worden, vandaag haalde het kwik 35°C.

SMS update:: 16 november 2009:
Vandaag verloor Tzar zijn vriendje Tory, sterkte, ook aan Peter en Jeanine

SMS update:: 17 november 2009:
Tan-Tan, belgen niet (meer) geliefd bij politie. Musti, hoe is Stop geschreven in arabish ?

SMS update:: 17 november 2009:
Bedankt Musti, die islambegroeting helpt echt bij politiecontroles

SMS update:: 18 november 2009:
Grensformaliteiten en mijnenveld, Marroc-Mauretanie veilig doorgekomen, 300km tot Nouakchott, 35grd